Intrasisällöt sisältötoimistolta? 5 syytä, miksi kumppani tekee hyvää yhteisöviestinnälle

Yrityksen intrasisällöt ovat usein in-house-voimien varassa. Entä jos niitä tuottaisikin sisältötoimisto? Kumppanilta tilattu sisältö tuo mukanaan objektiivisuutta, selkeyttä ja kiinnostavuutta, jotka sitouttavat henkilöstöä.

Monessa organisaatiossa intra on yhteisöviestinnän ensisijainen ja kenties ainoa kanava. Sen sisällön laatu on avainasemassa, kun halutaan varmistaa, että viestit menevät perille ja herättävät kiinnostusta.

Intra on eräänlainen leirinuotio, jonka äärelle tullaan kuulemaan tarinoita ja hakemaan kontaktia muihin. Se rakentaa myös vahvasti työnantajamielikuvaa: intra on tärkeä kanava työhön ja yritykseen sitoutumisessa.

Toisinaan organisaation ja oman vahvan substanssiosaamisen sisältä voi olla vaikeaa hahmottaa, minkä verran vastaanottaja tarvitsee ja haluaa tietoa – ja mikä on ylipäänsä kiinnostavaa. Vaikka asiantuntija hallitsisi oman alansa täydellisesti, hän ei välttämättä ole mestari kirjoittamisessa. Viestintätiimin resurssit saattavat olla sidotut muualle.

Silti kiireen tiimellyksessä ei pitäisi unohtaa, että organisaation työntekijät ovat todella tärkeä kohderyhmä. Henkilöstön huomiosta ja brändiuskollisuudesta kannattaa kilpailla yhtä korkein tavoittein ja laadukkain sisällöin kuin kuluttajien, sijoittajien tai yhteistyökumppanien huomiosta.

Onko yritykselläsi jo sisältökumppani tekemässä muita sisältöjä? Silloin hyvä idea on laajentaa yhteistyötä intraan. Kumppani tuntee jo yrityksenne, liiketoimintanne ja toimintatapanne. Kun sisältöaihe sopii niin ulkoisiin kuin sisäisiin kanaviin, kumppani voi toteuttaa sisältösuunnittelun ja -tuotannon monikanavaisesti. Tämä on tehokasta, myös kustannusten kannalta.

Myös vain intraan menevien aiheiden ideoinnissa tai viestintäosaston ideoiden toteutuksessa ulkopuolisilla sisältöammattilaisilla on usein raikkaita ja hyödyllisiä ideoita: he pystyvät ajattelemaan objektiivisesti, mikä oikeasti kiinnostaa ja miten sisällöt saadaan tehtyä kiinnostavasti.

 
 

Miksi ulkoistaa työyhteisöviestintä journalistiselle sisältötoimistolle?

1. Taito tarinankerrontaan

Journalististaustaisilla sisällöntuottajilla on vahvat taidot tarinankerronnassa ja sisältömuodoissa, mikä tekee sisällöistä eläviä ja kiinnostavia. Hyvä tarina sitouttaa lukijan ja jää mieleen.

2. Objektiivinen ja selkeä viestintä

Ammattitoimittajalla on kyky tarkastella asioita objektiivisesti ja muotoilla viestit selkeästi ja ymmärrettävästi. Hän luo sisällön, joka on helposti sisäistettävissä ilman ylimääräisiä teknisiä termejä tai rönsyilevää tajunnanvirtaa. Toimittaja osaa esittää asiantuntijoille tai muille haastateltaville ne kysymykset, jotka lukijaa oikeasti askarruttavat, ja paketoida tiedon toimivasti.

3. Tehokas ajankäyttö

Organisaation asiantuntijat ovat kiireisiä oman ydinosaamisensa parissa. Kun heille lisätään kirjoitustehtäviä, laadukkaan sisällön tuottaminen jää usein taka-alalle. On eri asia antaa ajastaan puoli tuntia haastatteluun toimittajalle kuin käyttää moninkertainen aika ajatustensa kirkastamiseen tyhjän paperin äärellä.

4. Monikanavaisuus kannattaa

Sisältömarkkinointitoimistossa ajatellaan sisältöjä monikanavaisesti. Sisältöammattilaiset huomaavat, milloin sisäinen viesti olisi kiinnostava uutinen myös suurelle yleisölle. Yhden haastattelun pohjalta voidaan tuottaa sisältöjä intran lisäksi esimerkiksi yrityksen verkkosivuille ja someen.

5. Kuplasta kokonaiskuvaan

Organisaation asiantuntija saattaa sisällöntuottajana vahingossa vajota yksityiskohtiin ja unohtaa, että kohdeyleisöllä ei välttämättä ole samaa syvällistä tietämystä aiheesta kuin hänellä. Ammattitoimittaja löytää punaisen langan ja punoo siitä riittävän tarkan kokonaiskuvan. Hän kirjoittaa organisaatiosanaston ja bisnesjargonin sellaiseen muotoon, jonka juuri aloittanut kesätyöntekijäkin ymmärtää.

 

Niina Kohva, sisältöpäällikkö / Ideas & Dingle

Kirjoittaja on tehnyt intrasisältöjä niin yrityksen in-house-tiimissä kuin nyt sisältötoimistossa. Hän uskoo tarinallistamiseen sekä lukijaa oivalluttavien, puhuttelevien ja palvelevien tekstien voimaan.


Pohditko, miten yrityksesi Intranet-sisällöt saataisiin rokkaamaan – niin sisällöllisesti kuin käytännön tuotannon kannalta? Kutsu apuun innokas huipputiimimme ja rakennetaan yhdessä teille toimivin ratkaisu!

Seuraava
Seuraava

Ideasin sisältöpäällikkö mukana Editkilpailun tuomaristossa