Rakkaudesta ruokaan – Näin Ideasin ruokakuvauksissa rakennetaan tarinoita

Oivaltava resepti, upea valaistus ja annos, joka houkuttelee maistamaan. Parhaimmillaan ruokakuva jää mieleen ja onnistuu välittämään jotain tärkeää brändistä – ja jopa ympäröivästä maailmasta. Ideasissa ruoka- ja juomakuvat syntyvät kokeneiden ammattilaisten yhteistyöllä. Lue, miten valokuvaajamme Mari Lahti luo legendaariset ruokakuvansa.

Ideasin valokuvaaja Mari Lahti, ruoka- ja sisustuskuvaukset ovat mielityötäsi. Mikä ruokakuvissa on niin mahtavaa?

Olen itsekin ruokaihminen, joten tykkään välittää kuvissani ruoan ihanuutta. Ideasissa laatu, syvällisyys ja aitous ovat keskeisiä arvoja. Ruoka- ja juomakuvissa tämä tarkoittaa sitä, että tavoitteenamme on tarjota kuluttajille enemmän kuin pelkkää nättiä pintaa. Haluamme tehdä aidosti toimivia, herkullisia reseptejä arkeen ja juhlaan.

 
 

Puhut usein ruokakuvien tarinallisuudesta. Mitä se tarkoittaa?

Ruokakuvat eivät pelkästään esittele reseptejä, vaan ne luovat tunnelmia ja herättävät tunteita. Katsoja voi inspiroitua vaikka festareiden vilinästä, huippuravintolan fiiliksestä, perhepiknikistä tai arki-illan rauhasta.

Aina tarinallisuus ruokakuvissa ei tarkoita todellisen tilanteen esittelyä. Lidlin reseptikuvissa ruoat ja juomat kuvattiin studiossa värillisillä taustoilla ja pelkistäen – esimerkiksi itsetehdystä jäätelöstä luotiin leikkisä, veistoksellinen objekti. Jokaiseen tilanteeseen löytyy visuaalinen, varmasti mielenkiintoa herättävä ratkaisu.

Ruokakuvat voivat toimia sisältömarkkinoinnissa mainiosti, vaikka brändillä ei olisi mitään kytköstä ruokaan. Räätälöimme esimerkiksi Vepsäläiselle tyylikkäitä cocktail-reseptikuvia, jotka saivat inspiraationsa graafisista sisustuskuvista. Niistä tuli upeita!

 
 

Olet valaisemisen mestari. Miksi valaisu on niin tärkeää ruokakuvissa?

Koska kuvan tunnelma syntyy juuri valaistuksesta. Sama asetelma eri tavoin valaistuna välittää täysin erilaisen viestin.

20 vuoden uran aikana oppii, että jokainen ruokalaji on yksilönsä, joka vaatii erilaista valaistusta: salaatti luo kovia varjoja, joten se kaipaa pehmeää valoa, kun taas kasvissosekeitto saattaa hyötyä kovemmasta valosta. Juomat puolestaan tykkäävät, kun valo kuultaa niistä läpi.

 

Ruoka- ja juomakuvien luominen on Ideasilla eri ammattilaisten yhteistyötä. Kerro tästä prosessista!

  1. Reseptit brändin tarpeen mukaan. Ruokatoimittaja suunnittelee asiakkaan tavoitteiden, tarpeiden ja tuotteiden ympärille maukkaan ja oivaltavan reseptikokonaisuuden. Kiinnostavuus voi syntyä monesta asiasta: resepti voi olla trendikäs, klassikkoa muokkaava, täysin uusi – tai yksinkertaisesti paras.

  2. Suunnitteluporukka kasaan. Hyvä suunnittelu tuo tehoa ja nopeutta kuvaustilanteeseen. Suunnitteluun osallistuvat kuvaajan lisäksi asiakkuudesta vastaava graafinen suunnittelija sekä ruokatoimittaja. Pallottelu ja ideointi kollegoiden kanssa on aina hedelmällistä.

  3. Visuaalinen ilme ja konseptointi. Kuvien tyyli, valaistus ja rekvisiitat suunnitellaan niin, että ruoka näyttää brändiltään – ja tietysti herkulliselta. Jos brändillä ei ole vielä visuaalista linjaa, suunnittelemme sellaisen mielellämme.

  4. Kuvauspäivään valmistautuminen. Ruokakuvauksiin kuuluu myös arkista roudaamista: valitaan astioita, maalataan kuvien taustalevyjä, kannetaan kauppakasseja. Käsillä tekeminen on nautinnollista, ja lopputulos on aina yksilöllinen. Ruokatoimittaja testaa reseptit ennakkoon, tarvittaessa useampaan kertaan.

  5. Ruokakuvaukset omalla studiollamme. Kuvauspäivä on tehokas. Kuvaaja rakentelee studiollemme kuvaussetin, järjestelee rekvisiitan ja keittää kahvit, ruokatoimittaja ahkeroi uunin ja patojen äärellä ja viimeistelee annokset kauniiksi. Ruoan stailaaminen on ruokatoimittajien erityisosaamista: he ymmärtävät lämpöreagoinnit ja osaavat kiepauttaa spagetista upean, kiiltävän spiraalin.

  6. Jälkityöt ja tyytyväisyyden varmistaminen. Kuvauspäivän jälkeen käsitellään kuvat ja mahdolliset videot sekä huolehditaan laadusta kaikissa kanavissa. Ruokien on näytettävä huippuhyviltä, sillä haluamme aina yllättää asiakkaan iloisesti.

 

Tätä kysytään usein: mitä ruoille tapahtuu kuvausten jälkeen?

Ne syödään! (Alkoholijuomat tosin kaadamme pois – niistä voi maistaa siemauksen.) Suunnittelemme kuvausten aikataulun niin, että kuvausten lomassa voidaan pitää lounas – ei siis kannata aloittaa kakun kuvaamisella.

Ruoat tehdään täysin oikein ja mausteiden kera, sillä kuvaus on samalla reseptin viimeinen testikerta. Inhoan ruokahävikkiä, ja olemme vuosien varrella onnistuneet vähentämään hävikkiä jo suunnitteluvaiheessa. Jos ruoista jää jämiä, otan ne rasiassa kotiin. Lapset rakastivat esimerkiksi savutofusta tehtyä kalatonta kalakeittoa.

 

Mari Lahti, valokuvaaja / Ideas

Lahti on monipuolisen ideoiva, asiakkaiden rakastama ja poikkeuksellisen tehokkaasta työskentelystään tunnettu kuvaaja, joka kuvaa mieluiten jäätelöä, sillä siinä ”äheltämiseen ei ole aikaa”.


Kiinnostuitko huipputiimimme
ruoka- tai juomakuvausosaamisesta?

Edellinen
Edellinen

Ideas jatkaa Vuoden sisältötoimistojen ykkösenä

Seuraava
Seuraava

Aller Ideas valittiin Vuoden sisältömarkkinointi- ja sometoimistoksi