Näin leivot tylsästä aiheesta jutun, jonka yrityksesi kohderyhmä ahmii – 3 vinkkiä vaikuttaviin kaupallisiin sisältöihin
Joskus yritys ajattelee toimialansa tai teemojensa olevan sisältöjen kannalta niin vaikeita, abstrakteja tai suorastaan tylsiä, että niistä ei synny mitään järkevää. Ei hätää! Taitavat tekijät loihtivat liiketoimintaa tukevia ja kohderyhmiä koukuttavia sisältöjä mistä tahansa aiheesta. Lue, mitä Ideasin sisältöpäällikkö Anne Luhtala kertoo journalistisen työkalupakin käytöstä tässä taikatempussa.
1. Innostu ensin itse
Ei ole tylsiä aiheita, on vain tylsiä näkökulmia.
Jos jotain olen sisältöjen parissa niin journalistina kuin sisältömarkkinoinnin tekijänä oppinut, niin se on tuo.
Oli aiheena sitten lääkealan sääntely, nelitahtimoottorin käyttö, sähköverkon rakentaminen tai mitokondrioiden toiminta, kaikki hyvät sisällöt kirjoitetaan ihmiselle. Ja ihmiset ovat liikuttavan samanlaisia siinä, miten heidän huomionsa ja kiinnostuksensa herätetään.
Oivaltava näkökulma tekee jutusta innostavan – ei itse aihe. Jos et itse innostu, vastaanottajakaan ei innostu.
Ideoita kiinnostavan näkökulman löytämiseen:
Rajaa. Uskalla kursia näkökulmasi kapeaksi. Terävöitetty vinkkeli mahdollistaa aiheen syvällisen käsittelyn, palvelee kohderyhmää täsmästi ja lisää uskottavuutta.
Syvenny. Mitkä asiat aiheessasi ansaitsisivat enemmän huomiota? Haastattele asiantuntijoita, lue tutkimuksia ja kartuta ymmärrystä. Jos aihe liittyy johonkin trendiin tai kehitykseen, selvitä, miten aiheesi muuttuu tulevaisuudessa.
Etäännytä ja vertaile. Mikä voisi olla aiheesi vastakohta? Vertailemalla ja yhteen törmäyttämällä saatat löytää yllättäviä ideoita.
Kerro ihmisen tarina. Tarina on aina empatian palveluksessa, ja sisältöjen tekeminen on pohjimmiltaan empatiabisnestä. Lisäksi: ihmistä kiinnostaa toinen ihminen.
2. Käy (aikakauslehti)journalistin työkalupakilla
Vaikka printtimedian merkitys on vähentynyt, aikakauslehtien kyvystä vangita lukijansa voi ottaa edelleen mallia. Aikakauslehden lumo piilee laadussa: se houkuttelee lukijoitaan syvällisellä, tarkkaan harkitulla tekstisisällöllä ja mehevällä ulkoasulla. Aikkari ei päädy kalankääreeksi.
Tutki hyvää aikakauslehteä, niin voit oppia, miten juttuja räätälöidään, rakennetaan ja rytmitetään. Millaisia juttutyyppejä ja konsepteja siinä on? Miten se hyödyntää erilaisia tekstilajeja? Mitkä tekijät luovat intiimin lukijasiteen? Kikat toimivat sisältömarkkinoinnissa niin verkko- kuin printtiartikkeleissa, joskus somessakin.
Syvällisyys ei tarkoita tekstimereen upottamista. Lukija ei nimittäin aina niinkään lue – hän skannailee. Sopeudu tähän ja helpota lukijan työtä kokeilemalla erilaisia rakenteellisia kikkoja.
Ideoita juttusisällön rakenteeseen:
Pilko tekstimassa palasiksi. Tee perusjutun sijaan kysymys-vastausrakenne, kokeile 3 oivallusta -rakennetta (klikkasitko sinäkin tätä juttua otsikon perusteella?) tai erota kuivimmat fakta-asiat infoboksiksi.
Rytmitä tekstimassaa kuvilla, nostoilla ja infografiikalla (onhan tiimissäsi myös noheva graafinen suunnittelija?).
Tee väliotsikot, joissa on jokin yllätys tai ristiriita. (Huomioi verkkojutuissa myös SEO!)
Listaa, järjestele, luetteloi, numeroi. Lukijat rakastavat!
3. Anna (journalistitaustaisen) sisältökumppanin hoitaa
Kiinnostavien ja tuloksellisten sisältöjen luominen vaatii toki myös ajatustyötä ja hoksnokkaa. Helpoimmalla pääset, kun valitset sisältöjesi suunnittelijaksi ja tekijäksi journalistitaustaisen osaajan – etenkin silloin, jos koet olevasi epäseksikkäällä, hankalalla, tarkoin säädellyllä tai ”tylsällä” toimialalla.
Miksi journalistitaustainen sisältökumppani tekee parasta jälkeä?
Teemme perusteellisen taustatyön.
Osaamme hankkia ja tulkita tietoa – ja sen luotettavuutta.
Ymmärrämme uskottavien lähteiden päälle.
Olemme hakoja haastattelemaan – niin asiantuntijoita kuin taviksia.
Tiedämme, millaisilla kikoilla sisällön vastaanottaja koukutetaan.
Työstämme monimutkaiset aiheet kiinnostaviksi, helposti ymmärrettäviksi ja oikeakielisiksi.
Jos kaipaat kokenutta, näkemyksellistä ja helposti syttyvää porukkaa oman median strategiseen rakentamisen tai kaupalliseen sisällöntuotantoon, me Ideasin journalistitaustaiset sisältökonkarit autamme.
Löydämme brändistäsi, tuotteestasi tai palvelustasi juuri sellaiset innostavat näkökulmat, jotka jalostuvat kiinnostukseksi, klikeiksi, liideiksi – ja luottamukseksi, joka kestää aikaa.
Anne Luhtala, sisältöpäällikkö / Ideas
Kirjoittajan intohimo on pähkäillä sisältöjen näkökulmia, rakenteita ja toteutustapoja. Mitä haastavampi toimiala tai aihe, sitä hauskempaa se on!