Kohti tavoitetta ja sen yli – tulokselliset verkkosisällöt vahvistavat myyntiä, brändiä ja sitoutumista
Verkkosisällöt voivat olla sekalaista saitin täytettä, jota nyt vain kuuluu kaikilla yrityksillä olla. Tai sitten ne voivat olla tehokas, taloudellinen ja tuloksellinen keino taklata liiketoiminnan tavoitteita ja aidosti palvella kuluttajia. Jos jälkimmäinen vaihtoehto kiinnostaa, jatka ihmeessä lukemista, vinkkaa Ideasin sisältöjohtaja Anna Vartiainen.
Mitä oikeastaan tarkoittaa, että verkkosisältö on tuloksellinen?
No, meidän kokemuksemme mukaan se voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että verkkoresepti eskaloituu someilmiöksi, joka tyhjentää kauppojen hyllyt.
Tai sitä, että verkkosisällöt lisäävät merkittävästi verkkokaupan myyntejä ja kasvattavat palvelujen kysyntää.
Tai vaikkapa sitä, että verkkojutuilla vahvistetaan brändimielikuvaa ja erottuvuutta kilpailijoista sekä sitoutetaan asiakkaita.
Tuloksellisten verkkosisältöjen tekemisessä ei pärjää pelkällä tsägällä ja mutulla. Menestysreseptiin tarvitaan huipputekijät ja ainakin nämä kolme asiaa:
1. Sisältöstrategia on tie tuloksiin
Sisältömarkkinointi onnistuu parhaiten, kun se perustuu kirkkaaseen brändiin, tarkasti rakennettuun sisältöstrategiaan ja toimiviin konsepteihin. Kun verkkosisällöt toteutetaan suunnitelmallisesti, eikä kreailla vain sitä sun tätä, ne todennäköisimmin tuottavat tuloksia.
Erilaisilla sisällöillä voi pelata asiakaspolun eri vaiheissa, ja niillä voi olla monenlaisia maaleja: myynnin kasvattaminen, tunnettuuden lisääminen, brändin vahvistaminen, tuotteen lanseeraaminen, uuden kohderyhmän valloitus, asiakkaiden sitouttaminen, jäsenhankinta…
Omien tavoitteiden lisäksi mielessä on pidettävä myös kohderyhmän tarpeet: on järjetöntä tuottaa sisältöjä, jotka eivät kiinnosta ketään (paitsi ehkä kollegoja). Mikä on sisältöjen arvo vastaanottajille? Yhtään turhaa sisältöä tähän sisältöjä tulvivaan maailmaan ei kannata syytää.
2. Vain kiinnostava kiinnostaa ja aiheuttaa toimintaa
Strategia ja konseptisuunnittelu ovat työvaiheita, joista ei kannata tinkiä.
Mutta ei kannata tinkiä verkkosisältöjen tuotannostakaan, jos haluaa niiden johtavan tuloksiin. Kilpailu on kovaa. Sisältöjen ja niiden visuaalisuuden pitää olla tikissä.
Tuloksia tuottavat sisällöt voivat olla palvelevia hyötysisältöjä, syventäviä tietosisältöjä, tunteita herättäviä sitouttavia sisältöjä, viihdyttäviä ajanvietesisältöjä – mitä vain!
Tiettyjen asioiden on oltava aina kohdillaan: idea ja näkökulma, faktat, sävy ja tyyli, yhteys brändiin, tavoitteisiin ja kohderyhmään – sekä trendeihin ja ilmiöihin, jotka vaikuttavat niin yritykseen kuin kuluttajien elämään ja tarpeisiin.
Tätä kutsutaan laaduksi.
Sisältöpanostukset maksavat itsensä takaisin toteutuneina tavoitteina, liittyivätpä ne sitten myyntilukuihin tai vaikkapa brändimielikuvan kirkastamiseen.
3. Sisällöt on saatava liikkeelle ja sisältöihin on saatava liikettä
Jos tuottaa verkkosisältöjä, on sulaa hulluutta hautoa niitä vain saitilla ja toivoa, että joku osuu joskus kohdalle. Sisällöt on tehty liikuteltaviksi ja kulutettaviksi!
Sisältöjä tehdään ihmisille, mutta hakukoneiden kaverikin kannattaa olla. Sivustot kuntoon, SEO haltuun!
Kanavavalikosta kannattaa ottaa kaikki tehot irti ja hyödyntää verkkosisältöjä räätälöidyissä muodoissa somessa, uutiskirjeissä, sovelluksissa, myymälöissä, printtijulkaisuissa… Mainonta, kohdentaminen sekä datan avulla oppiminen ja kehittäminen siivittävät tuloksiin.
Kun verkkosisältöjä ja niiden liikkeitä muissa kanavissa seurataan fiksuilla mittareilla ja osataan analysoida saadun datan arvokasta sanomaa, pystytään reagoimaan ketterästi niin sisältöjen suunnitteluun, tuotantoon kuin jakeluunkin.
Mitä laadukkaampaa verkkosisältö on ja mitä useammille toivotuille silmäpareille se saadaan näkymään, sitä varmemmin voidaan nauttia sen hyödyistä liiketoimintaan.
Anna Vartiainen, sisältöjohtaja / Ideas
Kirjoittaja on suunnitellut ja toteuttanut strategioita, konsepteja ja sisältöjä niin pitkään, ettei enää pysy vuosissa perässä. Hän rakastaa prosessia, jossa tavoitteista syntyy laatusisältöjen avulla tuloksia.